Updates van het Nicolaas

In het kort
Op het St. Nicolaaslyceum zijn leerlingen met een havo-, havo/vwo- of vwo-advies uit heel Amsterdam en omstreken welkom. Ons lyceum telt rond de 1.200 leerlingen en meer dan 100 medewerkers.
  • Typisch Amsterdams lyceum

Het Nicolaas is een echte Amsterdamse middelbare school. Als open katholieke school staan we positief tegenover alle religies. Je ziet bij ons dus leerlingen met alle culturele achtergronden. Een mooie afspiegeling van de mensen die je op straat tegenkomt. We zitten in een prachtig, modern gebouw op de Zuidas, naast het Beatrixpark. Dus bij mooi weer: lekker naar buiten!

  • Leren is ontdekken

Iedereen heeft sterke kanten. We helpen onze leerlingen om uit te zoeken waar ze goed in zijn en wat ze leuk vinden. Of om beter te worden in de dingen die ze (nog) niet zo goed kunnen. Zo zijn ze goed voorbereid op de studie of de baan van hun keuze.

  • Opleidingsschool

Continuïteit en kwaliteit van de lessen vinden we erg belangrijk. Onze leraren leren daarom continu van en met elkaar. Daarnaast zijn we deelnemer aan Opleidingsschool de Dam, een samenwerkingsverband van de Vrije Universiteit, de Hogeschool van Amsterdam, de Hogeschool InHolland en drie schoolbesturen. In dat kader bieden we stageplekken aan studenten. Zo krijgen toekomstige leraren de kans om in de dagelijkse praktijk te leren wat goed docentschap betekent.

  • Bijzondere profielen en vakken

Leerlingen die van sporten houden, een talenknobbel hebben of zich willen voorbereiden op een internationale studie of baan, kunnen bij ons hun talenten verder ontwikkelen. In de onderbouw bestaat de mogelijkheid te kiezen voor een speciale profielklas: het tweetalig onderwijs (TTO) of sport. In de bovenbouw bieden we bijzondere examenvakken, zoals Bewegen, Sport en Management. Ook kunnen leerlingen verzwaarde programma's volgen, zoals International Stream en Havo International Class.

  • Blended learning

Boeken blijven belangrijk. Computers zijn echter onmisbaar en we geloven dat ze onze lessen aantrekkelijker, betekenisvoller en interactiever kunnen maken. Als we een laptop nodig hebben in de les, maken we er ook gebruik van. Onze leerlingen zijn dan ook digitaal vaardig en mediawijs. Ze kennen de voordelen én gevaren van de nieuwe technologieën.