Updates van het Nicolaas

Met eigen ogen

St. Nicolaaslyceum_bezoek Stedelijk Museum nov 2021

Kijken naar kunst, erover praten en opdrachten uitvoeren. Maar liefst 25 klassen bezochten onlangs een Amsterdams museum.


Bijzondere ervaring

Op 9 november bezochten alle eerste, tweede en derde klassen een van de volgende musea: het Rijksmuseum, het Stedelijk Museum, Foam of het Van Gogh Museum. Het was voor veel leerlingen een bijzondere ervaring om de indrukwekkende kunstwerken met eigen ogen te zien. Alle mentoren en andere docenten gingen mee. Zelfs de rector en plaatsvervangend rector waren als begeleider aanwezig. De musea boden de leerlingen diverse activiteiten aan, van een rondleiding tot een snapguide met een bekende YouTuber of een workshop in de Teekenschool.

Verslag van een leerling
Willemijn Bakker uit 1Vtb schreef het volgende verslag:

"Bij onze Museumtrip gingen we naar het Stedelijk Museum, samen met onze lerares beeldende vorming en onze lerares Nederlands. Het was heel toevallig dat net onze lerares beeldende vorming met ons meeging, want we moesten voor dat vak foto's maken in het museum. Zij was die dag ook nog eens jarig, dus dat was extra leuk.
We verzamelden ons bij de groepsingang. Onze klas werd opgesplitst in twee groepen. Die zouden allebei apart worden rondgeleid. Als eerste gingen we naar een speciale garderobe voor onze jassen en tassen. Toen gingen we naar een mevrouw die ons rond ging leiden. We praatten samen over het Stedelijk Museum. Wat weet je al over het museum? Wie is er al een keer eerder geweest? En wat voor soort museum is het nou eigenlijk? En meer van dat soort vragen. Het eerste kunstwerk waar we naartoe gingen was achter ons. Daar begon dan ook de rondleiding. Het was superinteressant en iedereen was benieuwd. Daarna gingen we naar een kunstwerk waar we in stonden! Er waren allemaal zinnen en woorden die negatief waren: op de muren, het plafond en de grond. Daar kregen we ook een opdracht over van die mevrouw: we moesten van de woorden positieve zinnen maken. Dus kregen we een blaadje en gingen aan de slag. Er kwamen hele goede zinnen uit en je keek na afloop ook heel anders naar het kunstwerk, omdat je er zo veel naar keek en er meer over wist dan anders.
We gingen met de roltrap naar beneden en daar zagen we een expositie van allemaal kunstwerken en schilderijen. Daar waren we het grootste deel van de tijd. We begonnen bij een kunstwerk dat eruitzag als een bar of zoiets. Daar hebben we een tijd lang over gepraat: over wat de kunstenaar wou laten zien en wat hij ermee bedoelde. De meeste kunstenaars maken iets wat te maken heeft met wat er gebeurt in hun leven of wat er gaande is in die periode. Hier hebben we ook een opdracht over gemaakt. We moesten iets bedenken wat er nu gaande is en dat dan opschrijven. Heel veel kinderen hadden iets met corona, maar sommige hadden ook wat anders. Daarna hadden we weer een opdracht: Je kreeg samen met iemand anders een omschrijving of een soort van hint van een kunstwerk. En dat kunstwerk moest je dan zoeken met zijn tweeën. Het was superleuk en erg moeilijk. Maar daardoor kwam je allemaal kunstwerken tegen en zag je de hele expositie. Aan het eind mocht je foto's maken voor de opdracht.
Het was echt een topuitje! De opdrachten waren echt tof en iedereen deed heel goed mee. Ook was het heel leuk om iets anders te doen dan school.” 

De foto's hieronder geven een beeld van het bezoek aan het Stedelijk Museum en aan het Rijksmuseum (incl. de Teekenschool).
Media
  • St. Nicolaaslyceum_bezoek Rijksmuseum_1
  • St. Nicolaaslyceum_bezoek Rijksmuseum_2
  • St. Nicolaaslyceum_bezoek Rijksmuseum_3
  • St. Nicolaaslyceum_bezoek Rijksmuseum_4
  • St. Nicolaaslyceum_bezoek Rijksmuseum_5
  • St. Nicolaaslyceum_bezoek Rijksmuseum_6
  • St. Nicolaaslyceum_bezoek Rijksmuseum_7
  • St. Nicolaaslyceum_bezoek Rijksmuseum_8
  • St. Nicolaaslyceum_bezoek Stedelijk Museum_1
  • St. Nicolaaslyceum_bezoek Stedelijk Museum_2
  • St. Nicolaaslyceum_bezoek Stedelijk Museum_3